Universell identitetshåndtering, autentisering og autorisering i en mobil hverdag

Denne bloggen er først og fremst opprettet etter oppfordring fra min veileder, Jo Herstad, ved Institutt for informatikk på Universitetet i Oslo. Jeg skriver en oppgave som foreløpig har tittelen «Universell identitetshåndtering, autentisering og autorisering i en mobil hverdag». Oppgaven skrives i relasjon til et forskningsprosjekt kalt E-Me: «Inclusive identity management in new social media». Foreløpig tror jeg den vil kunne si noe om sammenhenger mellom sikkerhet, brukervennlighet, tilgjengelighet og kostnad. Forhåpentligvis vil den kunne gi noen pekepinner på utfordringer og løsninger knyttet til universelt utformet identifisering og autentisering på mobile enheter. Spesielt interesserte kan lese en foreløpig beskrivelse av oppgaven her(.pdf). Denne artikkelen fra forskning.no gir en kjapp innføring i problemstillingen.

Form og innhold på disse sidene vil komme etter hvert. Men jeg regner med mye vil handle om tanker som opptar meg. Ideer, innspill og diskusjoner. Da jeg er opptatt av brukbar sikkerhet, og ser at det er et stort skille mellom teoretisk sikkerhet og praktisk sikkerhet, kan det godt være det kommer noen tips til en enklere hverdag underveis også.

Siri skriver også master i forbindelse med E-Me. Våre oppgaver har noen fellestrekk. Men hun ligger et halvt år+ foran meg i løypa. Du kan lese mer om hennes arbeid på Siri goes public.

Legg igjen en kommentar

