Til CeBIT for å få inspirasjon

Da er jeg på vei til CeBIT i Hannover (Se wikipedia for en kjapp innføring). Verdens største teknologimesse. Årets tema er «Managing Trust«. Sikkerhet står altså høyt på agendaen og en egen hall er satt av kun til dette temaet. Totalt dekker messeområdet rundt 450 000 kvm (!). Det jeg håper på er å få høre noen interessante foredrag rundt temaet. Jeg vil se og prate med utstillere for å prøve å få et inntrykk av hva bransjen selv er opptatt av. Hva stiller de ut? Hvilken tilnærming har de til sikkerhet? Hva er de nyeste løsningene rundt mobil sikkerhet og hvordan tror de selv utviklingen vil være det nærmeste året?

Jeg har også plukket meg ut noen utstillere som ser ut til å ha teknologi jeg kunne brukt i testing. Så får vi se hvor det ender.

Foruten et stort fokus på sikkerhet er selvklart mobile teknologier en stor greie. Jeg må innom «tingenes internett» i forskningshallen spesielt da dette vil by på nye utfordringer hva gjelder sikkerhet og det ligger nært opp til mobil sikkerhet. Dersom jeg går for nærhetsbasert autentisering som en del av en løsning vil maskin til maskin kommunikasjon og sikkerhet mellom disse være viktig.

Det er mange mange mange steder jeg vil innom før uken er omme og en ting jeg er nesten helt sikker på er at jeg etter 9 timer på messe ikke kommer til å gå lange turer i byen Hannover for å se enda mer. Og da, kanskje, muligens dersom jeg i løpet av dagen ser noe gøy skriver jeg noen ord her om hva jeg har sett.

Egentlig burde jeg holdt meg hjemme. I 2010 var det nesten 350 000 besøkende i løpet av uken (helt sikkert færre i fjor siden ingen skriver 2011 tall og da forhåpentligvis enda færre i år). Det blir lange dager med mye mennesker og en og annen matbit underveis. Jeg er utroligt spent på hva som venter. Har ikke planlagt i detalj alle dagene, men prøvd å få en viss oversikt over hvilke haller og utstillere jeg må innom og hvilke foredrag jeg vil ha med meg. Utover det blir det å gå rundt og se hva som fanger oppmerksomheten.

Et malappropo. Hostellet jeg skal bo på tillater kun mannlige gjester denne uken for å gjøre tilgangen stor nok på bad og toalett. Kanskje jeg skal spille spillet, «hvor mange damer ser jeg på et kvarter?» under messen.

 

2 thoughts on “Til CeBIT for å få inspirasjon

  1. CeBIT har aldri kommet særlig høyt på min prioritering, for «poppis-teknologi» for min smak. Det blir entne InfoSec Europe 2012 eller EuroCrypt 2012 på meg i år, ligger mer i min stil.

    Uansett, du får ha en god tur 🙂

  2. Kommentaren din hadde havnet i spammen Hans, beklager det.

    Drar du på en av de nevnte? InfoSec kunne nok vært interessant. Var ikke klar over at du var interessert i dette temaet også?

    CeBIT var stort og det holder nok med dette ene besøket for min del. Var mindre interessant enn jeg hadde trodd på forhånd. Men morsomt å ha vært der.

Legg igjen en kommentar

