TizzBird Stick N1 Koreansk alternativ til Cotton Candy

Tizz Bird Stick N1 foto Ola Njå Bertelsen CC 3.0NO by AT

Tizz Bird Stick N1 foto Ola Njå Bertelsen CC 3.0 NO by AT

Det ble ikke så mye rapportering fra CeBIT. Men det drypper vel litt etter hvert, det var mange inntrykk og jeg sitter igjen med mye god informasjon. Kanskje ikke nok til å forsvare fem dager i Hannover, men dog.

Etter det jeg har sett har flere norske medier vært nede på CeBIT både Teknisk Ukeblad, Computer World og Tek.no har skrevet derfra. Derfor er det kanskje litt overraskende (ikke så mye når en tenker på størrelsen på messa) at ingen av dem har plukket opp et produkt som her så og si identisk med et så hypet produkt som norske Cotton Candy fra FXI. Jeg mener i hvert fall at det er ganske interessant enn så lenge jeg har opplevd Cotton Candy å være ganske alene om dette. Men da kan jeg altså «avsløre» at Tizz Bird Stick N1 fra koreanske valueplus vil bli lansert en gang i mai til en pris rundt 99$. Jeg har sett den i levende live, tatt på den og så vidt jeg kan se fungerer den glimrende. Så selv om dette er litt utenfor det jeg vanligvis skriver om er handler det om dingser med høy ytelse som er meget mobile og fleksible. De har ikke tastatur men vil gjerne inneha informasjon du ikke vil skal komme på avveie (f.eks visa informasjon for å kjøpe filmer og apps?). Det byr på nye utfordringer når vi skal sikre at det kun blir utført autoriserte kjøp og bruk av apparatet. Vanlig passordsikring er ikke ideelt. Så, da har jeg klart å relatere det til mitt område. Nå over til hvorfor disse mini pc’ene er en god idé.

fxi-withoutdoublecap foto FXI. Det norske Alternativet Cotton Candy

fxi-withoutdoublecap foto FXI. Det norske Alternativet Cotton Candy

Tizz Bird Stick N1 foto Ola Njå Bertelsen CC 3.0NO by AT

Tizz Bird Stick N1 foto Ola Njå Bertelsen CC 3.0 NO by AT

Smart TVer er i vinden. Men hvorfor i alle dager skal jeg investere i en smart TV med komponenter som varer mellom ett og to år før de må byttes ut? Fremfor å kjøpe en billig dings jeg stikker inn i en av de mange HDMI kontaktene bak på min eksisterende TV og som kan levere den samme opplevelsen for en mye billigere penge. Da får jeg en løsning som er mye mer fleksibel. Jeg kan til og med ta den med på hytta om sommeren og strømme film hjemmefra eller fra nett (fiber på hytta så klart). Jeg kan koble meg rett opp til NRKs nettTV og etter hva de lover blir det bedre enn noen gang om ikke så lenge. Det ser jeg frem til. «NRK on Demand».

Spesifikasjonene for TizzBird Smart TV Dongle eller TizzBird Stick N1 er i følge produsent:

  • Android 4 ICS
  • Cortex-A5 1GHz med 2GB RAM
  • 802.11n Wi-Fi Embedded
  • Tizz Remote Smart Phone App
  • Booting Time ca 3 sec.

Så vil tiden vise om de får produktet ut på markedet. Men de har jo erfaring fra før med mediespillere.

Du kan se et lite intervju med produsenten fra CeBIT under:

Legg igjen en kommentar

