Control Plane gir maskinen din «stedsbevissthet»

Etter jeg skrev om Context Sensitive Adaptive Authentication har jeg mottatt flere hundretusenvis av tilbakemeldinger fra folk som ønsker dette NÅ. Og det er selvsagt mulig et stykke på veien, men jeg kan ikke garantere for sikkerheten ved å bruke det. Jeg har brukt et lite program som heter ControlPlane i noen måneder nå. Med ControlPlane kan du definere forskjellige situasjoner ut i fra en rekke forskjellige kilder. For eksempel kan jeg starte eller avslutte programmer alt etter om maskinen er tilkoblet strøm eller ikke. Jeg har også satt på andre ting som at DropBox ikke åpnes når jeg er på ukjente nettverk og mailklienter som Sparrow og Mail slås av. Slik at jeg har kontroll på, i Skjermdump fra ControlPlanehvert fall delvis, hva maskinen sender ut av passord og lignende over usikrede nettverk. CP sørger også for å slå av eller på skjermsparerpassord og intervall etter om jeg er hjemme eller ikke. For å vite om jeg er hjemme brukes en rekke forskjellige innkilder som tilkobling til ekstern skjerm, tastatur, harddisk, nettverk og skriver. Jeg har også brukt dette i kombinasjon med TokenLock for å teste på meg selv hvordan det er at maskinen autentiserer meg automatisk basert på telefonens nærhet. Fungerer fint.

Og en liten ting, dette er et program for OSX altså apples maskiner og ikke Windows. Men jeg er ganske sikker på at det finnes alternativer.

Du finner mer omtale og kan laste ned ControlPlane fra utviklerens nettside/blogg.

Jeg er bedagelig anlagt og gidder ikke oversette listen over inndatakilder CP har:

ControlPlane supports a number of evidence sources including:

  • Skjermdump fra ControlPlaneCurrent Audio Output destination (speakers or headphones
  • Connected bluetooth devices
  • Bonjour
  • CoreLocation, OS X’s location services for locating you
  • Connected FireWire devices
  • Current IP address
  • Light sensor
  • Connected Monitor
  • State of the network link, connected or disconnected
  • Current power source
  • Running applications
  • Shell Scripts, write your own evidence source!
  • Sleep/Wake, run actions when your Mac goes to sleep returns from it
  • Connected USB devices
  • WiFi, either networks within range or based on the network you are currently connected to.

Du kan helt sikkert finne mange andre nyttige ting å bruke CP til. Test det gjerne ut og gi tilbakemelding på hvordan du bruker det.

Legg igjen en kommentar

