Your activity appears to be coming from some type of automated process

Jo, takk. Det går gjerne fort når jeg finner et tema eller en forfatter jeg har sans for og vil skumme kjapt igjennom flere av artiklene han/hun har skrevet. Automatisering av oppgaver kjenner vi jo godt til så det burde kanskje ikke komme som en overraskelse på ACM at jeg klarer å laste ned mer enn to-tre artikler på et kvarter? Eller gjelder det for hele UiO når jeg er logget inn på VPN? Skulle ønske ACM hadde noe mer tillit til institusjoner som UiO hvor trafikken kommer fra. Men det går vel over før påskeferien setter inn.

Problemet her er jo åpenbart at jeg har autorisasjon til å få tilgang til disse dokumentene. Carlos og Price sier at brukere ikke er gode til å autentisere (gjenkjenne) objekter eller digitale objekter sammenlignet med hvor gode vi er til å gjenkjenne mennesker. Men det gjelder kanskje i enda større grad andre veien. Når vi da i tillegg har lav terskel for å nekte tilgang, kanskje på grunn av for lav tillit til hverandre (ACM-UiO), ender vi opp med at jeg må skrive om det. Skuffet som jeg er over at arbeidsflyten min ble avbrutt av denne meldingen.

Men siden jeg nå er inne på det. Menneske-maskin gjenkjenning er ekstremt vanskelig og jeg liker veldig godt å tenke på det som at jeg står i en flokk med sauer og prøver å skille mellom sauene. Lykke til. Derfor bør vi så langt det er mulig unngå at brukeren skal måtte identifisere riktig sau og heller overlate det til maskinvare som kan dette. Når det er sagt har bonden (IT sikkerhetspersoner) vanskelig for å forstå hvorfor brukeren har så vanskelig for å se forskjell på sauer. Og siden det er helg: Det er jo åpenbart at en har brukt mye tid blant sauer når en mener det er enkelt å kjenne dem igjen.

Personlig vil jeg helst slippe.

Legg igjen en kommentar

