Funksjonshemning og vin

I anledning påskehøytiden vil jeg rette fokus på et område for alle de som ønsker å nyte et glass vin, men har vanskelig for å takle samfunnets krav til førlighet. Først en definisjon av funksjonshemning:

«Funksjonshemning oppstår når det foreligger et gap mellom individets forutsetninger og omgivelsenes utforming eller krav til funksjon.»NOU 2001:22 «Fra bruker til borger» (Her fra Wikipedia)

Jeg har stor sans for denne definisjonen. Det gjør noe med måten vi tenker på. Eller bør tenke på. Det som slår meg er at jeg hver eneste dag føler meg delvis funksjonshemmet. Når jeg ikke klarer å huske riktig passord, når jeg må huske forskjellige PIN koder for forskjellige visakort, når jeg ikke en gang klarer å huske telefonnummeret til mine nærmeste og dermed er helt avhengig av batteri på telefonen for å ha nummeret tilgjengelig da blir jeg påført en funksjonsnedsettelse. Eller når jeg skal låse bilen i mørket med hendene fulle av poser og usikker på  hvilken av de to helt like knappene som låser bilen. Mye av teknologien vi bruker hver eneste dag har et gap mellom individets forutsetninger og omgivelsenes krav til funksjon. Mange av artefaktene vi omgås påfører oss disse begrensningene. Og hva er vel verre en artefakter som hindrer oss i noe så grunnleggende som å tappe et glass vin!

For mange med normal førlighet i hendene er det å tappe seg et glass vin fra en vindunk uproblematisk. Bestefar min har ikke normal førlighet i hendene lenger. Han har, som mange andre eldre personer, stive fingre uten ungdommens bevegelighet. Dette har blant annet gjort det vanskelig for ham å tappe vin fra vindunker. Det fantastisk å se at det finnes smarte og enkle løsninger.

Trinn 1 «Den fryktede tappekranen».
Før pinnen med den halvmåneformede åpningen under ørene på kranen.

Trinn 2 «Plassering».
Sørg for at den sitter godt under kranen.

Trinn 3 «Mestring».
Overvinn produsentenes dårlige design og tapp deg et glass vin.

Jeg foreslår at Vinmonopolet så snart som mulig serieproduserer disse og gir til kunder som ønsker en løsning på dette lille, men dagligdagse problemet. Også håper jeg du kan finne tilsvarende løsninger på eksisterende ting. Og til slutt, dersom du utvikler mykvare eller hardvare, uansett form. Tenk på dette neste gang du lager noe. Ta gjerne også en titt på boken «Design meets disability» som jeg har skrevet om tidligere.

Legg igjen en kommentar

