Klarna Checkout vil ta over «kasseløsningen» i nettbutikker

I dag kom en melding fra Klarna om at de lanserer Klarna Checkout. Det er ikke sikkert du har lagt spesielt merke til Klarna, men dette svenske selskapet har sakte men sikkert blitt en del av de mest populære nettbutikkene også her til lands. Grunnen er enkel. Klarna tilbyr nettbutikker en enkel løsning for håndtering av faktura og kredittbetaling. De tar hele risikoen og nettbutikker kan tilby sine kunder kredittkjøp. Men i god svensk ånd gjør Klarna det enkelt for meg som bruker også. Jeg kan velge å betale regningen eller dele den opp i delbetalinger. I tillegg samler Klarna alle mine nettkjøp og jeg får en samlet oversikt over mine kjøp gjort på kreditt. Nå skal det være sagt at dette har jeg ikke benyttet meg av. Men hos min favorittbokhandler Adlibris (tidligere Capris) får jeg faktura sammen med boken. For å si det enkelt, det senker terskelen for å handle på nett. Jeg slipper de ekstra skrittene med betaling der og da.

Nå skal altså Klarna ta dette et skritt videre. De skal ikke bare tilby faktura og kredittkjøp men hele utsjekken. Om jeg har forstått dette riktig vil de altså tilby nettbutikker å slippe å tenke på denne siste ekstremt viktige delen.

Anders Hoff hos NetLifeResearch skrev for noen år siden et blogginnlegg om kunder som skyr trøblete nettbutikker. Hvor blant annet utsjekken nevnes.

Det er ingen stor hemmelighet at mange brukere forlater handlekurven fordi de er misfornøyde, ikke finner det de skal, eller i verste fall fordi de ikke forstår hvordan man fullfører handelen.

(Det finnes helt sikkert bedre eksemepler med mer data på hvorfor folk kutter ut netthandelen, men det var dette jeg husket i farten.)

Hva betyr så dette for oss som kunder? Jo, livet blir lysere, gladere og enklere. Garantert. Don Norman er ikke alene om å ha sagt at standardisering er lurt. Nå ligner veldig mange utsjekkløsninger på hverandre i dag, men de er alle litt ulike. Akkurat så ulike at vi alltid må jobbe litt for å komme oss igjennom betalingen. Effektiviteten vil ganske sikkert øke dersom alle utsjekksprosesser hadde vært lik. Slik jeg kjenner Klarnas løsninger er de også enkle å lære seg å bruke. Det er ikke garantert at det er lettere å huske hvordan en skal bruke Klarnas utsjekk, men noe sier meg at den også kommer til å gjøre det godt på det punktet.

Jeg tror også Klarna fint klarer å bygge seg opp tillit hos brukerne i løpet av kort tid. Det har de jo allerede gjort, spesielt for kredittkunder. Siden jeg er i godt humør slenger jeg på at de helt sikkert klarer å gjøre kjøpsprosessen sikker. Både slik at en hindrer småfeil fra kundes side eller på den tekniske siden i selve prosessen. De lover nettbutikkene en sikker løsning som sørger for at de alltid får betalt. Klarna overtar nemlig hele ansvaret for betalingen fra kunde. For små og mellomstore nettbutikker vet jeg at det er veldig behagelig å vite at pengene kommer inn på konto.

Det klarna gjør her er altså å ta tak i en av de vanskeligste og tyngste autoriseringsprosessene vi må leve med og gjør den enkel. Hør bare på dette:

Med Klarna Checkout låter vi alla kunder som är godkända för efterskottsbetalning, slutföra sitt köp först, sedan komma till “Tack” sidan, och först därefter kunna välja betalsätt och slutföra betalning.

Eftersom majoriteten av konsumenterna är godkända för efterskottsbetalning innebär det att den tiden är slut då man förlorar kunder på grund av att de inte har bankkortet eller dosan tillhands, saknar pengar på bankkontot eller helt enkelt har glömt sina betalningslösenord. Betalningar på nätet har aldrig varit enklare!

Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å se det i bruk. Ta så en titt på klarnas nettsider over hvilke norske nettbutikker som er kunder av Klarna i dag så skjønner du hvor fort dette kan ta av.

Nå har jeg skrytt av løsningen, men Klarna har en mye lengre og beskrivende tekst om dette som helt sikkert er objektiv. Deres beskrivelse av produktet finner du her. 

De har selvsagt en pressemelding.

Men aller enklest er jo en liten video. Jeg ser frem til å legge bankbrikke, lommebok med mer bak meg for å handle på en enklere og sikrere måte som er mer uavhengig av dårlig sikkerhet i nettbutikker. Mest av alt. Jeg gleder meg til å kunne ha én bruker til å handle på nett, fremfor en hel rekke brukernavn med alt det medfører.

Legg igjen en kommentar

