Hjemmehjelp med IKT kompetanse

Help av Eva the Weaver på Flickr CC by AT NC SA

Help av Eva the Weaver på Flickr CC by AT NC SA

Når jeg ser hva jeg har endt opp med å legge ut her er det mange av de mer perifere tingene jeg tar opp og skriver om her. Det er vel kanskje slik at det er de tingene som overrasker meg mest av «funn» i løpet av oppgavens gang. Mange ting kommer jo som en naturlig forlengelse av det andre en har lest eller undersøkt. Men av og til finner en mer perifere ting som kan være verdt avstikkeren. Jeg er nok ikke alene om å av og til følge disse avstikkerne noe vel langt bort fra hovedoppgaven. Derfor er det fint å skrive litt om de her som en liten ventil. Da klarer jeg kanskje å legge det bak meg. Denne gangen handler det spesielt om den eldre delen av befolkningen.

Jeg intervjuet en person i går og plutselig dukket dette opp. At hun ikke hadde vist hva hun skulle gjort uten litt teknisk hjelp innimellom fra familien.

For vi har lyst å fungere 100% eller så nærme 100% som vi klarer. Derfor er det viktig at jeg fremdeles kan gå inn på datamaskinen. Jeg irriterer meg jo grenseløst når jeg ikke kommer meg inn på noe. Det er da jeg roper på hjelp.

Vi pratet litt om hva det er som gjør at hun plutselig ikke klarer å komme inn på for eksempel nettbanken eller andre tjenester. Og det er ofte ganske grunnleggende ting. Tidligere har jeg tenkt at det må jo være mulig å lese de beskjedene og feilmeldingene som kommer også handle ut i fra det. Men problemet er ikke så enkelt å løse. For terminologien som brukes oppleves som gresk. De ordene vi som har vokst opp med datamaskiner rundt oss har lært å forstå og som vi tror vi skjønner har kanskje eldre folk som har gått med et annet ordforråd i 80 år vanskeligere for å ta til seg. Da stopper det helt opp, og enkle ting som å få betalt en regning i nettbanken er plutselig ikke mulig lenger. Dette med feilmeldinger og ordbruk kommer jeg kanskje tilbake til en gang under universell utforming. Men hvordan forbereder vi oss nå på å få flere eldre med oss inn i en tid hvor bankene aller helst ønsker at alle kundene har tilgang til nettbank. Staten ønsker digital kommunikasjon som førstevalg osv.?

Vi må lage eldretjenester som tar hånd om dette. Når vi planlegger for hjemmehjelp for å spare penger på å holde flere eldre hjemme lenger er IKT støtte en viktigere og viktigere del av dette. Mange slike problemer kan ordnes uten fysisk tilstedeværelse, andre krever at personen er tilgjengelig. Det er synd om dette ikke skal være en del av eldretjenesten. Det er synd om vi overlater til pensjonistenes lommebøker om de kommer seg på nett eller ikke. Om de klarer å nå ut i verden, hente inn informasjon og sende informasjon ut til familie og venner.

Disse utfordringene kan vokse i takt med inntoget til så kalte smarte hjem. Men det kan også løses den veien. For smarte hus vil uansett kreve oppfølging. Kanskje det kan være en integrert del av dette?

Og siden de eneste som kan være interessert i et innlegg som dette er personer med sære interesser innenfor eldreomsorg og eldretjenester. Kanskje spesielt banker og lignende. Dere tror kanskje at dere utvikler responsive grensesnitt for ulike nettbrett og smarttelefoner mest med tanke på unge kunder. Følg med. For nettbrett er det som får de eldre inn på den digitale motorveien. Gjør en undersøkelse av hvordan eldre tar til seg bretteknologien så tror jeg kanskje dere vil bli overrasket. Jeg tror i hvert fall at dette er den veien det vil gå. Nettbrett representerer noe av den enkleste (mest brukervennlige og minst kompliserte) måten å komme seg på nett, mail, nettbank og så videre. Damen jeg intervjuet i går har etter 14 år med pc nå nesten fullstendig gått over til ipad. Nettbanken er en av de siste skansene, og dette var fordi det var for vanskelig å bruke den på nettbrett foreløpig (prøv selv med nettgiro på mail og nettbank i nettleser). Om et til to år tipper jeg hele maskinen er satt inn i en enda mørkere krok av huset, til fordel for et nett lite nettbrett uten ledninger. Nå er kanskje det en generell utvikling mer uavhengig av alder. Men det viktige her er vel at det ikke har vært så vanskelig å få de under 60-70 år å ta til seg datamaskiner og nettbruk. Nettbrett gjør det enklere og mer lystbetont også for de som var pensjonister før nettbanker fantes.

Legg igjen en kommentar

