Slik kunne strømleverandøren Lyse sluppet å kreve passord

Måleravlesning gjort enda kjekkere uten innlogging

Innlogging til strømleverandøren ble nevnt i et av mine intervjuer som et sted å logge inn. Siden en av mine tilbydere lokalt her er Lyse, og de tilfeldigvis har en egen mobil app for iPhone og Android passer de utmerket som eksempel (dessuten bruker de ganske mye skjermareal på å fortelle at de ønsker tilbakemeldinger på appen). Lyse har laget en utmerket app som skal gjøre det enklere for kundene å sende inn målinger av strømforbruket og en kan også få oversikt over sitt eget forbruk. MEN, dette krever selvsagt at brukeren logger seg inn. Og det kunne vært unngått på en enkel måte.

Den klassiske innloggings dialogen kunne man erstattet med QR-leseren

Dette innlegget kommer igjen før jeg har fått tid til å behandle spørsmålet rundt meg som brukers begrensede kapasitet når det gjelder passord og slikt skikkelig. Men det er virkelig en allmenningens tragedie jeg håper å få skrevet om ganske så snart. Kort sagt, de som utvikler løsninger bør tenke seg nøye om før de vurderer å kreve en innlogging i form av brukernavn og passord. Det finnes andre måter å identifisere for eksempel en kunde på og det er her Lyse kunne gjort det lettere for kundene og ikke minst hyggeligere å bruke appen. Uten å kreve omveien om et passord (de har til og med erstattet en gammel innlogging med en ny, så før du kan bruke appen må du innom nettsidene deres.

Jeg forbeholder meg retten til å ta feil her, men innloggingen er nok basert på at Lyse ønsker at riktig kunde skal lese av riktig strømmåler og at innrapportering av forbruket skal skje i ordnede former. I appen slik den er nå er det to funksjoner som taler for å kreve innlogging og det er «måleravlesning» og «forbruk», «finn bedre avtale» er jo en flott funksjon, men den krever kun identifisering av nåværende abonnement (og forbruksoversikt). Det kan godt ligge gode grunner for å gjøre dette vanskeligere tilgjengelig enn det jeg kommer til å foreslå nå. Men jeg kan ikke forstå at andre skal ha særlig nytte av å sende inn feil måling på mitt abonnement med vilje. Jeg ser heller ikke den store faren i at noen andre fikk vite hvordan forbruket mitt er. Om Lyse skulle gjort dette enda enklere for kunden og unngå at kunden måtte finne frem passord for å få gjort målingen kunne de heller brukt en QR-kode. Dette er kanskje et av de få eksemplene jeg kan tenke meg på fornuftig bruk av en slik kode.

Et kjapt laget eksempel på hvordan det kunne sett ut for kunden

Et kjapt laget eksempel på hvordan det kunne sett ut for kunden

I QR-koden kunne kundenummeret ligget, denne koden kunne Lyse sendt sammen med neste faktura eller i en egen forsendelse med reklame for appen som et klistremerke (ingen vits med app ingen av kundene vet om, de har sikkert sendt ut noe allerede), eller de kunne lagt den ved en e-post og kunden kunne skrevet den ut selv. Den naturlige plassen til QR-koden er selvfølgelig i sikringsskapet der hvor vi bruker appen. Under QR-koden burde kundenummeret stå, slik at menneskeøyne også kunne lese denne. Da har vi allerede oppnådd to ting. Kunden vet alltid hvor kundenummeret er når de skal ta kontakt med kundeservice. Kunden har koden for hånden når måleravlesningen faktisk blir gjort. QR-koden kunne godt inneholdt kundenummer pluss en gjeng med tilfeldige tegn slik at kunden før eller etter strømavlesning

autentiserte seg ved hjelp av denne. Da må man faktisk ha fysisk adgang til sikringsskapet for å melde inn på feil strømmåler. Om Lyse i tillegg hadde (de har kanskje) en løsning som meldte i fra til et menneske når en måleravlesning var veldig mye større eller mindre enn forventet så hadde en hatt en ekstra backup også, pluss en ekstra service til kundene som mest sannsynlig får muligheten til å rette opp i en feilinntasting eller at de mindre sannsynlig kan rette opp i at noen har meldt inn falsk måling. Oversikt over forbruket bør en kunne få enten gjennom QR-koden (tilgang lagres selvsagt i appen etter første gangs bruk, oversikt over enheter med slik tilgang på nettsidene dine hos Lyse så har man enda en mulighet for å stoppe naboen fra å se forbruket ditt) eller gjennom å taste inn bare kundenummeret. Denne informasjonen er uansett så pass lite interessant eller sensitiv at det ikke burde gjøre noe.

Fra Lyse appen, her ser du alt for mange funksjoner

Fra Lyse appen, her ser du alt for mange funksjoner

Dette hadde spart meg som kunde å huske på nok et passord til en tjeneste jeg bruker sjelden og sørget for en autentisering for hver gang jeg meldte inn en ny måleravlesning. Løsningen krever ikke mer fra appen enn at den dropper login men bruker en innebygd QR-leser i stede.

Et alternativ til egen app hadde vært en QR-kode som sendte meg til min-side på Lyse.no og rett til måleravlesning. Det kunne vært løst med å gi hver kunde en egen måleravlesnings url. Om så er kunne en jo fått en SMS når Lyse har mottatt målingen.

Når jeg først har skrevet 750 ord om appen klarer jeg ikke å holde tilbake at den har for mange funksjoner. De tre funksjonene «måleravlesning, forbruk og finn beste strømavtale» hadde vært mer enn nok. Kundesenter kunne fått plass på forsiden av appen i stede for å be om forslag til flere funksjoner. Muligheten for å lese av strømmen for andre kan kanskje legges til måleravlesning fremfor å legge inn en haug med brukere i appen?

Eller gjør jeg alt bare verre og vanskeligere enn nødvendig nå?

One thought on “Slik kunne strømleverandøren Lyse sluppet å kreve passord

  1. Tilbaketråkk: Nok et innlegg om måleravlesning « Atterljom

Legg igjen en kommentar

