Nok et innlegg om måleravlesning

For noen uker siden skrev jeg om hvordan Lyse kunne unngått innlogging ved å bruke QR-koder.

Jeg gjorde det selvsagt alt for vanskelig. I hvert fall for de av Lyses kunder som også får inn deres velsignede fibernett. Da vet jo Lyse hvilket nettverk og hvilken adresse apparatet kommer fra. Og selv uten den kunnskapen kan dette gjøres sikkert nok. Lyse kunne enkelt satt opp hver kunde med en unik URL gjennom QR, NFC eller den gode gamle måten å taste inn nettadresser. For eksempel lyse.no/[kundenummer]. Også kom kunden direkte til et felt for registrering av målerstand. I bakgrunnen sjekker selvsagt systemet om forbruket er unormalt høyt eller lavt og kan eventuelt komme med en mulighet for å korrigere dersom kunden har tastet feil. Bekreftelsen burde vist noen fine grafer av forbruk før og nå, sammenligning mellom dette år og tidligere år osv. Også får kunden en sms på den tidligere registrerte mobilen eller e-post adressen med bekreftelse og mulighet til å rette opp dersom noen har rotet det til. På den måten vil det være enklere for kunden å registrere målestand. Det vil være enklere å hjelpe andre å registrere målestand (foreldre, besteforeldre osv). Kunden slipper omveien om en app (Hva skal vi med alle disse appene som brukes så sjeldent så sjeldent?) og Lyse kunne unngått utviklingskostnadene for en app som strengt tatt bare blir nok en måte å registrere på. OG måleravlesningen ville være totalt plattformuavhengig.

Så enkelt kunne det sett ut. Ved å fylle ut kundens navn og adresse kan en unngå feilregistreringer.

Så enkelt kunne det sett ut. Ved å automatisk fylle ut kundens navn og adresse kan en unngå feilregistreringer.

Neste spørsmål må bli hvordan dette kan gjøres tilgjengelig og universelt utformet. Punkt nr 1 er å følge WCAG retningslinjene, da er en allerede kommet mye lengre enn en app. Da kan folk bruke støttende teknologi som talesyntese, leselist, forstørrelse av tekst med mer. Dessuten ved å kutte omveien om innlogging og eksplisitt autentisering har en hoppet over flere kognitivt krevende oppgaver. Oppå dette kommer fordelen av å ha informasjonen tilgjengelig i riktig kontekst ved strømmåleren, lettere å huske noe som har en fysisk plassering og tilhørighet. Og at oppgaven med å gå til en nettadresse (gitt at den bare tastes inn) er prikk lik alle andre ganger personen går til en nettadresse (Den dagen vi blir mer vant til NFC eventuelt QR vil det samme gjelde ved å bruke den løsningen). Dersom jeg holder selve avlesningen utenfor dette kunne faktisk en blind eller svaksynt person kunne løst dette uten å måtte lese nettadressen ved hjelp av QR/NFC  og talesyntese på innholdet og da er vi enda noen pene skritt i riktig retning hvor foreldre og besteforeldre slipper å be om hjelp til avlesning av strømmåleren.

Jeg har tidligere skrevet at jeg ønsker å snu funksjonshemning litt på hodet og se hvordan vi kan gjøre det som blir sett på som en funksjonsnedsetting til en styrke. Til hvordan tilgjengelige løsninger fører til en lettere hverdag for flere enn bare de med funksjonsnedsettelser. Forslaget over mener jeg, i hvert fall foreløpig og før jeg har fått innspill på det motsatte, ville vært et skritt i riktig retning for Lyse og andre strømleverandører for å etterleve kravene i Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.

3 thoughts on “Nok et innlegg om måleravlesning

  1. Hei Ola. Interessant at du blogger om Lyse-appen. Jeg jobber i Knowit, og har vært involvert i arbeidet med denne. Du har noen veldig gode ideer. I utgangspunktet er jeg enig med deg. Det er en forlokkende tanke å tilby tjenester uten innlogging. Brukernavn og passord er for mange et mareritt. Mange av henvendelsene til Lyses kundesenter dreier seg om innloggingsproblemer, og det er i alles interesse å få redusert disse henvendelsene. Det er en rimelig antagelse at få ville misbrukt muligheten til å sende inn feil måling på andres abonnement.

    QR-forslaget er kreativt. Jeg liker det, men er skeptisk fordi:
    – QR-koder er lite brukt. (http://www.readwriteweb.com/enterprise/2012/09/readwriteweb-technology-deathwatch-qr-codes.php)
    – det vil være kostbart å produsere QR-koder som klistremerker til alle kunder.
    – jeg antar at få ville skrevet ut denne.

    NFC-tankegangen er veldig spennende. Dette er et felt jeg ikke har kunnskap om, men utvilsomt noe å tenke på.

    Lyse har en tjeneste som sier i fra dersom måleravlesningen har unormalt høyt avvik fra forventet målerstand. Dette er allerede implementert i appen. Jeg er positiv til å kun bruke kundenummer som inngang på mindre sensitiv informasjon, f.eks. forbruk. Dette blir nå diskutert hos Lyse.

    Jeg har stilt meg samme spørsmål som deg, om det er for mange funksjoner i appen. Veldig overraskende er det at Problemer med gatelys er MYE brukt av Lyses kunder. Kundesenter synes jeg passer fint inn som en «funksjon» og Spar strøm har vi noen kule fremtidsplaner for. Sammenligning mellom registrert forbruk og tidligere forbruk er også noe som ligger i planene.

    Det pågår nå arbeid med å gjøre lyse.no mer tilgjengelig, og nettsidene tilfredsstiller heldigvis mye av WCAG. Det er utenfor enhver tvil at tilgjengelige løsninger fører til en lettere hverdag for alle.

    Uansett, kjekt å lese dine tanker 🙂 Lyse er en innovativ bedrift, og er i utganspunktet veldig åpne for å tenke nytt.

  2. Hei Anders, morsomt at noen faktisk leser dette og takk for hyggelig tilbakemelding. Hovedpoenget mitt er nok først og fremst å kutte innlogging. Veldig positivt at det blir diskutert hos Lyse.

    QR og NFC (begge deler ganske likt mtp lenken du viser til. Lite brukt og dårlig kjent blant brukere) var mer som.. hva skal jeg si et eksempel på en bruk av QR/NFC som hadde noe for seg fremfor bare en ren lenke i en annonse slik det brukes i dag. Personlig har jeg nok mer tro på NFC enn QR for tiden fremover. Jeg må uansett skrive litt om NFC i løpet av de neste ukene, så følg med her så skal jeg få lagt ut en finfin innføring i NFC!

    Når det gjelder appen er nok jeg litt i vanskeligste laget. Jeg tror lyse appen kan ha mange fine funksjoner mange kan ha bruk for og når du sier at gatelysdelen faktisk brukes er jo det veldig interessant sånn sett. Igjen var nok hovedpoenget at det jeg så på som hovedfunksjonen, nemlig å registrere strøm (godt mulig jeg tar helt feil her), ville vært mer tilgjengelig gjennom web og en kutter en helt unødvendig omvei innom app. (Nå finnes det jo mennesker som tjener penger på å utvikle slike apper så kanskje «de» er uenige i dette 😉 ). Personlig ville jeg foretrukket . Om ikke dere i Knowit koker i hop noen spennende verktøy for spar strøm og sammenligning av strømforbruk som gjør appen verdt å laste ned. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

