Kritisk design: Analog DigiPost

Jeg så om et av innleggene mine fra tidligere i år kunne passe inn i et avsnitt i oppgaven eller om jeg måtte skrive alt på nytt. Det førte meg, som det hender det gjør ut på en liten tur rundt i gamle lenker og ideer. Denne gangen var det kritisk design som ble veien til en liten stunds prokastrinering. Den direkte inspirasjonen kom fra prosjektet Social Mobiles fra IDEO. Om resultatet kan sies å være innenfor tradisjonen kritisk design vet jeg ikke. Men det var i hvert fall en interessant måte å sette ting i perspektiv på og få kjente metaforer inn i en ny kontekst.

Etter å ha skissert den store utstillingen «å leve med funksjonsnedsetting», og utstillingen «allestedsnærværende autentisering» som begge tar et skråblikk på kravene teknologien stiller til oss på den ene eller andre måten endte jeg opp med det korte søndagsprosjektet «Analog digipost». Her tar jeg postens relativt nye digipostløsning inn i en ny kontekst for å se hvilke følelser det fremkaller (og enda mer bullshit som er vanlig å skrive når en har laget noe som skal vekke følelser og provokasjon, jeg overlater det til din fantasi å finne på flere klisjèer i den retning). Må på forhånd beklage overfor posten og digipost at dere blir fokuset på kritikken denne gang. Det er godt ment, tror jeg. Det er i hvert fall enkelt å stå på utsiden og kritisere.

Resultatet kan du se på bildet under. Det viser en postkasse med innlogingsløsning for å gi meg tilgang til posten min. Temmelig uakseptabelt som vi sier her i heimen.  Tenk på det neste gang du skal sjekke posten, hva det å taste inn fødselsnummer passord ville gjort med aktiviteten å sjekke posten. Jeg mistenker at resultatet hadde vært en egen postkasse for aviser som stod åpen og en «sikker postkasse» som kun ble sjekket noen få ganger i uken. Hva tror du? Hvordan ville tilgjengeligheten til posten blitt i et universell utforming perspektiv? Vi trenger universell autentisering heller før enn senere. Og den autentiseringsløsningen må trumfe bekvemmeligheten med å ha en åpen postkasse.

Analog digipost av Ola Njå Bertelsen CC by AT 3.0

Analog digipost av Ola Njå Bertelsen CC by AT 3.0

Legg igjen en kommentar

